Zaterdag 4 mei tussen 12:00 en 19:00 voeren wij onderhoud uit. Uiteraard proberen wij downtime zoveel mogelijk te voorkomen, maar het zal kunnen betekenen dat verschillende omgevingen en mijn.bakkerspees.nl korte onderbrekingen kunnen hebben tot maximaal een uur.

Opslagelement toevoegen

In CALC kun je aan je werkbeschrijving, of hoofdstuk (kop), een opslagelement toevoegen. Je verhoogt of verlaagt je werkbeschrijving(en) dan met het opgegeven percentage. Hierdoor verandert je [Totaal aan werkbeschrijvingen] en pas je je aanneemsom aan.

Om een opslagelement toe te voegen, dien je eerst een nieuwe werkbeschrijving aan te maken waarin CALC het opslagelement kwijt kan.

Ga in je calculatietabel staan en voeg een nieuwe werkbeschrijving toe. Noem deze werkbeschrijving Opslag. De kolom [Eenheid] hoef je niet in te vullen, die wordt automatisch voor je gevuld. In de kolom [Hoeveelheid] vul je een 1 in, want je wilt de opslag maar één keer. Klik vervolgens met de [Rechtermuis] in de kolom [Omschrijving] van Opslag en kies voor [Opslagelement invoegen]. 

Vul het percentage in waarmee je een werkbeschrijving (in het voorbeeld 10%), of kop, wilt verhogen en selecteer de desbetreffende werkbeschrijving op kop. In dit voorbeeld gaat de opslag over de werkbeschrijving ‘Grond uitgraven uit cunet’. Als je dit hebt gedaan, zie je de geselecteerde werkbeschrijving of kop staan bij [Geselecteerde regel]. Druk vervolgens op [Ok].

Onder de werkbeschrijving voor de opslag (opslagregel) zie je nu in het oranje het opslagelement. Je ziet ook dat voor de [Eenheid] nu ‘%’ is ingevuld. Het gaat om 10% van het bedrag van de werkbeschrijving ‘Grond uitgraven uit cunet’. Dit bedrag is €800 en 10% van €800 is €80. 

In het Calculatieoverzicht is nu het Opslagelement erbij opgeteld.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik printen?

Via [Beeld] en [Rapportvenster toevoegen] kun je een rapportvenster toevoegen: de complete calculatie of de standaardofferte. Vervolgens kun je via [Secties] zelf bepalen welke secties je wilt zien, paginaonderbrekingen instellen en kopteksten aan- of uitzetten.

Hoe stel ik mijn basisniveau van elementen in?

Je kunt via [Eigenschappen van het bestand] bepalen wat je basisniveau van elementen is (Componenten, Tarieven, Werkpakketten, Constructies of Profielen). De lijst [Elementen in de calculatie] wordt opgebouwd met de elementen van het laagste niveau.

Hoeveel niveaus zijn er in CALC?

Standaard zijn er vijf niveaus in CALC: Componenten, Tarieven, Werkpakketten, Constructies en Profielen. Componenten zijn hierbij het laagste niveau en Profielen het hoogste niveau. Een schip (tarief) kan bijvoorbeeld bestaan uit brandstof (component) en een verzekering (component). Een Werkpakket is dan weer een bundeling van tarieven. Voor grond ontgraven heb je bijvoorbeeld een grondwerker (tarief) en een kraan (tarief) nodig. Vervolgens is een Constructie weer een bundeling van werkpakketten en een Profiel een bundeling van constructies.