Het behandelen van een bericht
Voor het behandelen van een bericht ga je naar ‘Te behandelen’. Daar vind je alle berichten waarop jouw reactie is vereist.
Door op de transactie te klikken zie je het nieuwste bericht tevoorschijn komen in het ‘berichtenvenster’. Als er al eerder is gecommuniceerd over dat onderwerp kun je ook de andere correspondentie zien. Klik op het pijltje voor het onderwerp om de transactie ‘uit te klappen’.
Wil je de complete inhoud van je bericht op het scherm hebben, kies dan voor [Bekijk in nieuw tabblad] . Om op het bericht te reageren kies je voor [Behandelen].
Per transactie kan het antwoordbericht verschillen. Soms heb je maar een optie, soms heb je er meer. Al deze opties zijn in het raamwerk vastgelegd. In dit voorbeeld zijn we ingelogd als opdrachtnemer en gaan we reageren op het contractdocument van de opdrachtgever.
Door te kiezen voor het antwoord met een antwoordpijl reageer je op het bericht, in bovenstaand geval is dat ‘bevestiging: contractdocument (opgesteld door OG)’.
Door te kiezen voor een doorstuurpijl start je een nieuwe transactie. In dit geval wordt het bericht intern doorgestuurd binnen je eigen organisatie. Dit kan dan gaan om een uitwerkverzoek of adviesverzoek.
In dit voorbeeld gaan we direct reageren op de opdrachtgever en kiezen we voor het bericht ‘Bevestiging: contractdocument (opgesteld door OG)’.
De meeste velden zijn nu geblokkeerd. We kunnen geen informatie meer aanpassen. Wel kun je altijd een eenmalige opmerking plaatsen. Deze zal alleen zichtbaar zijn voor de ontvanger van het bericht. Als die het bericht weer doorstuurt is het veld eenmalige opmerking leeg en kun je weer nieuwe tekst invullen.
We kiezen voor [Verzenden] en het bericht gaat weer naar de opdrachtgever toe.
De communicatie tussen de opdrachtgever en opdrachtnemer over dit onderwerp is in dit geval nu afgesloten. De transactie is zwart geworden en is ook te vinden in de map ‘Afgerond’.