Invullen van een bericht

Iedere transactie bestaat uit VISI-berichten. Ieder bericht weerspiegelt een bepaalde status, afhankelijk van de positie binnen het proces (bijvoorbeeld het aanleveren, of een afkeuring). Bij die status hoort specifieke informatie.

Het VISI-bericht

Een bericht bestaat uit verschillende velden, afhankelijk van de informatie die nodig is. Zo kan een veld een keuzelijst zijn met specifieke labels kenmerkend voor dat proces, data (bijvoorbeeld een reactie termijn) of een bedrag. Een veld kan vrijblijvend of verplicht zijn. Ook kunnen er een of meerdere bijlagen worden toegevoegd. 

Het voordeel van deze standaard bericht structuren is:

  • Informatie nodig voor de besluitvorming is compleet aanwezig
  • Informatie is makkelijk terug te vinden door labels
  • Informatie uit het bericht kan worden in de overzichten voor analyses

Invullen van het VISI-bericht

In dit voorbeeld kiezen we voor het [ aanleveren: contractdocument ].

Het contractdocument gaat van de opdrachtgever naar de opdrachtnemer.

Elke keer als je kiest voor ‘aanleveren: contractdocument’ zal je dezelfde invulvelden zien.

  • Bericht omschrijving is standaard al ingevuld.
  • Afzender is, indien je een rol meerdere keren actief hebt staan door opvolging en/of machtiging dan kan je bij het behandelen/starten van een transactie de verzender selecteren
  • Versturen naar is soms ingevuld, afhankelijk van het bericht. Als er meerdere ontvangers zijn van een bericht (bijvoorbeeld als je iets intern doorstuurt) dan kun je zelf nog aangeven naar wie het bericht toe moet.
  • Rood onderstreepte velden of velden met een asterisk (*) zijn verplicht in te vullen velden. Soms zijn dit tekstvelden maar het kunnen ook keuzelijstjes zijn of datumvelden.
  • Witte velden zijn optioneel.

Het onderwerp is heel belangrijk, dit is naderhand niet meer te wijzigen en zal dus tijdens de hele communicatie hetzelfde blijven. Termen als versienummer of voorlopig zijn daarom niet handig.

Weet je niet precies wat je moet invullen in een bepaald veld, ga dan met je muis over het vraagteken bij het invulveld. Je krijgt dan een uitleg te zien.

Veel berichten bevatten een reactietermijn, hiermee wordt vastgelegd wanneer de andere partij moet reageren. Als deze termijn wordt overschreden kleurt het bericht rood.

Veelgestelde vragen

Hoe kan het dat ik geen tijdelijk wachtwoord ontvang?
  • Je hebt geen of een ongeldig gebruikersnaam ingevuld.
    De gebruikersnaam hoort je e-mailadres te zijn.
  • Je gebruikt een verkeerde link om in te loggen.
  • Je hebt drie keer geprobeerd in te loggen.
    Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de VISI Servicedesk.
    Lees meer over Inloggen in VISI 5.
Waarom werkt mijn tijdelijke wachtwoord niet?
  • Je tijdelijke wachtwoord is niet correct ingevuld.
    Het kan zijn dat bij het copy-pasten er een tekentje teveel of te weinig is gekopieerd.
  • Je account is geblokkeerd. Neem contact op met de VISI Servicedesk.
    Lees meer over Inloggen in VISI 5.
Waarom kan ik mijn bericht niet behandelen?
  • Je behandelt de berichten vanuit het Alle berichten-postvak. Beter is het om in VISI te werken via de Te behandelen-locatie. Hier staan de transacties waar je daadwerkelijk ook wat mee kan of moet.
  • Je hebt niet de juiste rechten. Deze kunnen eventueel later toegekend worden.
  • Het bericht is afgerond en hoeft niet meer behandeld te worden. Het bericht kan dan roze zijn. Je kunt het gereedmelden met het vinkje.
    Meer over Het behandelen van berichten.
Kan ik mijn verzonden bericht terugtrekken?

Het is niet mogelijk om verzonden berichten terug te trekken. Laat je bericht afkeuren door de ontvangende partij. Daarna kan je het verzoek intrekken en de transactie afsluiten.
Meer over Het behandelen van berichten.