Aantekening toevoegen

In CALC kun je zowel in de vrije teksten als in de werkomschrijvingen aantekeningen toevoegen. Dit is bijvoorbeeld handig om aantekeningen te maken als je het bestand van je collega checkt, als geheugensteuntje voor jezelf of als extra aantekening voor de uitvoering.

Je voegt een aantekening toe door een stukje tekst te selecteren en te kiezen voor [Rechtermuisknop] [Aantekening toevoegen].

Vervolgens verschijnt er rechts onderin je scherm een venster waarin je je aantekening kunt typen. Gebruik [Enter] of klik op het pijltje om de aantekening te bevestigen. 

Het stuk tekst wat je geselecteerd had, is nu geel gearceerd. Aan de linkerkant zie je een symbool voor aantekening staan. Als je hierop klikt, zie je de inhoud hiervan.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik printen?

Via [Beeld] en [Rapportvenster toevoegen] kun je een rapportvenster toevoegen: de complete calculatie of de standaardofferte. Vervolgens kun je via [Secties] zelf bepalen welke secties je wilt zien, paginaonderbrekingen instellen en kopteksten aan- of uitzetten.

Hoe stel ik mijn basisniveau van elementen in?

Je kunt via [Eigenschappen van het bestand] bepalen wat je basisniveau van elementen is (Componenten, Tarieven, Werkpakketten, Constructies of Profielen). De lijst [Elementen in de calculatie] wordt opgebouwd met de elementen van het laagste niveau.

Hoeveel niveaus zijn er in CALC?

Standaard zijn er vijf niveaus in CALC: Componenten, Tarieven, Werkpakketten, Constructies en Profielen. Componenten zijn hierbij het laagste niveau en Profielen het hoogste niveau. Een schip (tarief) kan bijvoorbeeld bestaan uit brandstof (component) en een verzekering (component). Een Werkpakket is dan weer een bundeling van tarieven. Voor grond ontgraven heb je bijvoorbeeld een grondwerker (tarief) en een kraan (tarief) nodig. Vervolgens is een Constructie weer een bundeling van werkpakketten en een Profiel een bundeling van constructies.