STABU

Een vaak toegepaste vorm van werken in de woning- en utiliteitsbouw is de STABU systematiek. Deze besteksvorm wordt toegepast bij het realiseren, onderhouden en aanpassen van bijvoorbeeld woningen of kantoren. Bakker&Spees heeft een landelijk VISI-raamwerk ontwikkeld om contractcommunicatie conform STABU binnen projecten te kunnen regelen.

Introductie STABU

In een STABU bestek worden algemene, technische en administratieve voorwaarden vastgelegd en materialen met eigenschappen opgenomen. In de STABU systematiek zijn de Uniforme Administratieve Voorwaarden (UAV) opgenomen. Met het van toepassing verklaren van de STABU systematiek is dus ook de UAV van toepassing op het werk. Vaak worden in STABU verband echter aanvullende voorwaarden van de opdrachtgever vastgelegd. Zo worden de toe te passen materialen benoemd en worden de gewenste materiaaleigenschappen omschreven. Daarnaast kunnen ook bewonerskeuzes, een opnamestaat en een staat van verrekenprijzen worden bijgevoegd.

 

Transacties binnen het STABU raamwerk

Afhankelijk van het STABU bestek worden transacties wel of niet aangezet. Dat doen we met een handige vragenlijst. Hiermee kunnen we het raamwerk binnen een dag project specifiek maken. Afhankelijk van je rol binnen het project kun je andere transacties starten. Het is ook mogelijk om transacties richting architecten en toeleveranciers op te nemen in het raamwerk

Van aannemer naar opdrachtgever

De volgende transacties kunnen vanuit de aannemer naar de opdrachtgever gestuurd:

  • Aanleveren: beoordelingsdocument
  • Aanleveren: bewijsdocument (kwaliteit / kwantiteit)
  • Aanleveren: bewonerscommunicatie
  • Aanleveren: daglijst
  • Aanleveren: invullijst
  • Aanleveren: gereedmelding werk en verzoek tot (eind)opneming van het werk
  • Aanleveren: melding en afhandeling van afwijking
  • Aanleveren: melding kwaliteitsborgingspunt (algemeen, bijwoonpunten, stoppunten en registratiepunten)
  • Aanleveren: offerte
  • Aanleveren: onderzoek en advies
  • Aanleveren: verslag
  • Aanleveren: verzoek tot informatie
  • Aanleveren: voorstel tot afsluiten VISI project
  • Aanleveren: weekrapport
Van opdrachtgever naar aannemer

De volgende transacties kunnen vanuit de opdrachtgever naar de aannemer worden gestuurd:

  • Aanleveren: contractdocument
  • Aanleveren: dagboek / bezoekrapport
  • Aanleveren: invulstaat
  • Aanleveren: melding kwaliteitsborgingspunt (algemeen, bijwoonpunten, stoppunten en registratiepunten)
  • Aanleveren: melding van een wijziging
  • Aanleveren: ontwerpdocument
  • Aanleveren: termijnstaat
  • Aanleveren: vergunningen
  • Aanleveren: verslag
  • Aanleveren: verzoek tot informatie
  • Aanleveren: verzoek tot levering beoordelingsdocument

 

Meer informatie?

Wil je meer weten over dit raamwerk, of de verschillende procesdiagrammen eens doornemen? Neem dan contact op met je accountmanager.

Veelgestelde vragen

Hoe kan het dat ik geen tijdelijk wachtwoord ontvang?
  • Je hebt geen of een ongeldig gebruikersnaam ingevuld.
    De gebruikersnaam hoort je e-mailadres te zijn.
  • Je gebruikt een verkeerde link om in te loggen.
  • Je hebt drie keer geprobeerd in te loggen.
    Kom je er niet uit? Neem dan contact op met de VISI Servicedesk.
    Lees meer over Inloggen in VISI 5.
Waarom werkt mijn tijdelijke wachtwoord niet?
  • Je tijdelijke wachtwoord is niet correct ingevuld.
    Het kan zijn dat bij het copy-pasten er een tekentje teveel of te weinig is gekopieerd.
  • Je account is geblokkeerd. Neem contact op met de VISI Servicedesk.
    Lees meer over Inloggen in VISI 5.
Waarom kan ik mijn bericht niet behandelen?
  • Je behandelt de berichten vanuit het Alle berichten-postvak. Beter is het om in VISI te werken via de Te behandelen-locatie. Hier staan de transacties waar je daadwerkelijk ook wat mee kan of moet.
  • Je hebt niet de juiste rechten. Deze kunnen eventueel later toegekend worden.
  • Het bericht is afgerond en hoeft niet meer behandeld te worden. Het bericht kan dan roze zijn. Je kunt het gereedmelden met het vinkje.
    Meer over Het behandelen van berichten.
Kan ik mijn verzonden bericht terugtrekken?

Het is niet mogelijk om verzonden berichten terug te trekken. Laat je bericht afkeuren door de ontvangende partij. Daarna kan je het verzoek intrekken en de transactie afsluiten.
Meer over Het behandelen van berichten.