Inhoudingen en bijbetalingen

Inhoudingen en bijbetalingen (I&B) kunnen zowel positief als negatief zijn. In de vorige versies van CIVIEL sprak men in dit geval over Korting. Het kan hierbij zowel gaan over bonussen voor op tijd afgerond werk, of boetes in verband met niet behaalde deadlines.

Een I&B kan op twee manieren toegevoegd worden:

  • Navigeer naar [Start][Bewerken][Nieuwe inhouding of bijbetalen] en selecteer de functie
  • Ga naar het tabblad “Inhoudingen en bijbetalingen” en dubbelklik ergens in de lege ruimte.

Vul vervolgens een omschrijving in en kies het gewenste/afgesproken bedrag. Zoals hieronder te zien is worden boetes als negatief bedrag ingevoerd en beloningen als positief bedrag.

De I&B’s worden aan de week gekoppeld, dus wanneer je naar een andere week gaat zullen de I&B’s verdwijnen uit het overzicht. Door [Start][Weergave][Overzicht] aan te zetten kan in het I&B tabblad een overzicht gevonden worden met een samenvatting van alle weken. Hierin blijven alle I&B’s zichtbaar, ongeacht in welke week je zit te werken.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Herziene verrekenprijzen

Als een afwijking op een post meer dan 10% is, dan kun je met elkaar een nieuwe prijs afspreken voor de onder- of overschrijding.

De herziene verrekenprijs kun je invoeren bij het tabje [Herziene verrekenprijs]

Invoeren van de herziene verrekenprijs

Hier zie je ook de originele inschrijfprijs en de ‘standaard’ verrekenprijs (inschrijfprijs + AK & WR %). Let op, zorg ervoor dat je in deze herziene verrekenprijs ook je eventuele staartkosten verwerkt, deze gaan hier niet meer overheen.

Bij de [Eigenschappen van de Administratie] kon je opgeven hoe je wilde dat CIVIEL om zou gaan met de herziene verrekenprijs. Afhankelijk van je keuze zal je deze nieuwe herziene verrekenprijs op je termijnstaat zien of pas bij de verrekening van het meerwerk op de Staat van afrekening.

Belangrijk om te weten is dat er pas met de herziene verrekenprijs pas in werking mag gaan als de afwijking meer dan 10% is.Vanaf dat moment wordt voor de complete over- of onderschrijding de herziene verrekenprijs berekend, ook de eerste 10%.

En andere manier om dit meerwerk te registreren is via een Bestekwijziging.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Week- & Termijnstaten

De standaard termijn bestaat uit vier werkweken. Zowel de weekstaten/weekrapporten als de termijnstaten zijn eenvoudig direct af te drukken of te exporteren naar een PDF. De afdrukmogelijkheden zijn te vinden onder [Bestand][Afdrukken][Weekstaat]/[Termijnstaat].

Je bent niet verplicht om daadwerkelijk alle weken van een termijn te vullen in de Administratie. De termijn is een samenvatting van de afgesproken aantal weken, los van of de inhoud hiervan gevuld is. Het aantal weken per termijn is te wijzigen onder [Bestand][Info][Administratie][Aantal weken per termijn], maar staat standaard op vier.

Weekstaat:

De weekstaat, in CIVIEL8.6 beter bekend als het weekrapport, bestaat uit een aantal onderdelen. Ten eerste wordt de weekstaat opgebouwd met informatie uit het tabblad “Weekrapporten”, zoals bijvoorbeeld de onderdelen:

  • Afspraken
  • Bouwstoffen
  • Wijzigingen
  • Weer
  • Opmerkingen

Dit wordt gevolgd door de ingevoerde hoeveelheden van het tabblad “Producties”. In de instellingen kan je er voor kiezen om alle posten te laten zien, of de alleen verwerkte hoeveelheden.

Daarnaast zijn er allerlei andere instellingen aan- en uit te zetten om zo tot het afdrukvoorbeeld te komen zoals jullie deze graag zouden willen zien. Selecteer vervolgens “Rapport genereren” om het afdrukvoorbeeld te openen.

Hier kan je rustig het document bekijken om te zien of alles naar wens is, waarna je kunt kiezen voor afdrukken of opslaan als PDF om het document te delen met de andere partij.

Termijnstaat:

Zoals eerder genoemd is de termijnstaat een samenvatting van de weekstaten voor de door jou gekozen aantal weken, waarbij deze standaard op 4 staan. In tegenstelling tot de weekstaat is de ingevoerde informatie in het weekrapport geen onderdeel van de termijnstaat.

Wanneer je een rapport genereert van de termijnstaat en er voor kiest deze af te drukken of als PDF te exporteren komt de vraag of je de termijn definitief wilt maken. Als de termijn definitief wordt gemaakt, gaan we er vanuit dat beide partijen akkoord zijn en kun je niets meer in die termijn veranderen. Wanneer dit onzeker is, kies er dan altijd voor om een concept te maken.

Mocht er in verband met onvoorziene omstandigheden toch een fout in de termijn staan, dan is dit eenvoudig terug te draaien door in de administratie naar het tabblad “Termijnen” te gaan en voor de gewenste termijn de optie “terugzetten naar concept” te kiezen.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Prognose Staat van Afrekening

Gedurende het werk kun je alvast een prognose afrekenstaat afdrukken. Weet je nu al dat er aardig wat meer of minderwerk is, dan kun je zien op welk bedrag het werk uiteindelijk gaat uitkomen.

De eerste stap is het vullen van de prognose-kolom in het tabblad Producties. Deze staat standaard niet aan, dus zal deze eerst toegevoegd moeten worden. Dit kan je doen door naar de kolomtitel-balk te navigeren en hier met de [rechtermuisknop] op te klikken. Dit opent een nieuw venster waar onderstaande functies aan- en uitgezet kunnen worden. Kies hier voor “Prognose”.

Dit activeert een nieuwe kolom, rechts van de opgevoerde hoeveelheden, met de prognose hoeveelheden. In deze kolom wordt standaard de hoeveelheid resultaatsverplichting ingevuld. Door de hoeveelheden van deze kolom te wijzigen naar de verwachte hoeveelheid aan het einde van het werk maak je een prognose aan.

Wanneer je in deze kolom de waarden hebt aangepast waar nodig, dan kan de Prognose Staat van afrekening afgedrukt worden. Ga naar [Bestand][Afdrukken][Prognose Staat van afrekening] en kies [Rapport genereren]. Wanneer je voor [Rapport genereren] kiest kan je het document bekijken en er vervolgens voor kiezen deze direct af te drukken of op te slaan als PDF.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Bestekspost afgerond/vervallen

Individuele besteksposten kunnen gemarkeerd worden met de status “Afgerond” of “Vervallen”. Wanneer je dan met de pijltoetsen door de besteksposten navigeert, worden deze posten direct overgeslagen. Hierdoor kan jij als gebruiker tijd besparen tijdens het scrollen.

Bestekspost is afgerond:

Er zijn twee methodes om een bestekspost als “afgerond” te markeren.

De eerste methode is door de kolom Afgerond toe te voegen aan de administratie. Ga hiervoor naar het tabblad “Producties” en klik met de [rechtermuisknop] op de kolombalk titels. Er opent een venster waar extra kolommen geselecteerd kunnen worden.

Selecteer de gewenste kolommen en klik vervolgens op het kruisje links onderin. Er is nu een extra kolom toegevoegd waar je per post kunt aangeven welke posten zijn afgerond.

De tweede methode is door met de [rechtermuisknop] op een post te klikken. Er verschijnt dan een venster met daarin de optie “Bestekspost is afgerond”. Kies deze om de desbetreffende bestekspost als afgerond te markeren.

Bestekspost is vervallen:

Voor deze optie is slechts één mogelijke werkwijze, namelijk door de kolom “Vervallen” toe te voegen aan de administratie. Dit werkt hetzelfde als de eerste methode van afgeronde besteksposten. Het verschil met afgerond is dat bij vervallen posten het bestekspost-nummer doorgestreept wordt.

Vervallen besteksposten worden ook los getoond op de Staat van Afrekening.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Lengte termijn aanpassen

Bij de eigenschappen van de administratie geef je aan hoeveel weken er in een termijn zitten. Dit kun je ook later per termijnstaat nog aanpassen.

Ga naar het tabblad [Termijnen], hier zie je een overzicht van al je termijnen.
Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe datum te kiezen.

Lengte termijnstaat aanpassen

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Overzicht producties per post

Snel terug zien wanneer je wat op welke post hebt opgevoerd.

Als je wilt weten wanneer je wat op welke post hebt opgevoerd, dan kun je dit snel zien door de post open te klappen. Per week zie je de ingevoerde hoeveelheden.

Overzicht verwerkte hoeveelheden per week

Een andere manier is door de afdruk [Postenboek] te genereren, dan zie je ook per post wat op welke datum is opgevoerd.

Afdruk postenboek

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Kostenverdeling

De kostenverdeelfunctie maakt het mogelijk om de kosten van een project te verdelen over verschillende financieel verantwoordelijken.

Activeren van de kostenverdeling

Zet het vinkje [Kostenverdeling] aan als je de [Eigenschappen van de Administratie] aan het invoeren bent.

Activeren van de kostenverdeling

Heeft het bestand al de status [In uitvoering] zet deze dan even op voorlopig, zet het vinkje voor de [Kostenverdeling] aan en zet de status weer op [In uitvoering].

Ga naar de administratie toe om verder te gaan.

Lijstje van kostenplaatsen

Eerst is het belangrijk om op te geven welke kostenplaatsen er allemaal zijn. Ga hiervoor naar [Beheer][Kostenplaatsen]. Via het + kun je de verschillende kostenplaatsen invoeren. Als je klaar bent kun je op het X in de rechterhoek klikken. Invoeren hoeft maar één keer, CIVIEL onthoudt dit voor een volgend bestek.

Invoeren van de kostenplaatsen
Kostenplaatsen toewijzen

Ga naar de tab [Kostenverdeling] hier zie je een overzicht van de ingevoerde kostenplaatsen. Dubbelklik op een kostenplaats, geef aan welke posten er bij deze kostenplaats horen en bevestig dit met [OK]

Toewijzen van de kostenplaatsen

Geef per bestekpost op welk percentage (of bedrag) deze kostenplaats op zich zal nemen. Als je het percentage invult, dan rekent CIVIEL automatisch het bedrag uit. Ook kun je aangeven dat mocht de post overschrijden, wie deze overschrijding dan voor zijn rekening neemt.

Percentage per kostenplaats

Dit kun je zo voor de verschillende kostenplaatsen invoeren.

Totaal overzicht per kostenplaats

Ga naar [Bestand][Afdrukken][Kostenverdeling] en kies voor de optie [Inschrijfstaat]. Je ziet nu een totaaloverzicht voor de kosten per kostenplaats. Indien gewenst kun je dit per bestekpost laten zien, kies dan voor de optie [Bestekposten]

Afdrukinstellingen voor de kostenverdeling
Afdrukken

Als je eenmaal bent begonnen met het invoeren van het weekrapport kun je na vier weken een termijnstaat maken en afdrukken. Wil je zien wat de kosten per kostenplaats zijn, ga naar [Afdrukken][Kostenverdeling] en kies nu voor de optie [Termijnstaat].
Ook hier kun je weer kiezen om de bestekposten wel of niet te laten afdrukken.

Andere print opties zijn:

  • Staat van afrekening
  • Vergelijking budget en kosten
Afdrukvoorbeeld kostenverdeling

P.S. Wij zijn nog bezig met het verder ontwikkelen van de kostenverdeling zodat het nog makkelijker is gebruik is.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Risicoregeling GWW

Tijdens langdurige projecten kan het zijn dat de kosten van bouwstoffen, brandstoffen en loon veranderen met de tijd. Je kunt hier als aannemer voor worden gecompenseerd, daarvoor is de risicoregeling bedoeld

Deze uitleg beperkt zich tot de uitleg van de werking van de software. De handleiding RAW-systematiek, van de Stichting CROW, paragraaf 01.04. kan geraadpleegd worden voor extra informatie. De enige regels die wij hier noemen, zijn verkorte versies die nodig zijn om de werking van het programma te begrijpen.

Belangrijke regels:

  • Gasolie, elektriciteit, wegenbouwbitumen en bitumineuze bindmiddelen worden direct verrekend. Loonkosten en alle andere kosten bestanddelen worden verrekend als de uitvoeringsduur langer is dan een jaar en alleen over de periode na dat jaar.
  • Verrekening op grond van de risico regeling geschiedt per 3 termijnen.
  • De datum van aanbesteding is de peildatum.
  • De verrekening wordt uitbetaald wanneer het totaal meer dan EUR 500,00 bedraagt.

Activeren Risicoregeling

Voordat je de administratie definitief maakt, geef je aan dat de risicoregeling van toepassing is op je bestek. Ga hiervoor naar [Info][Administratie] en zet een vinkje voor [Risicoregeling GWW].

 

 

Indexcijfers

Elke maand zorgen wij ervoor dat de nieuwste indexcijfers in het pakket terecht komen. Je kunt deze cijfers vinden in de tab [Risicoregeling GWW]

 

 

Voordat CIVIEL de verrekening voor je kan doen moet je nog een aantal zaken invullen en toewijzen:

Loonkosten & brandstof

In deel 3 van het bestek staat vermeld wat de percentages voor de verrekening van de loonkosten en brandstof componenten moeten zijn. Neem dit percentage over bij [Lonen en brandstoffen]

 

 

Materialen

Voor de verrekening van de materialen geef je aan welke post bij welk materiaal component hoort. Ga naar [Materialen] en dubbelklik op het materiaal soort dat je wilt toewijzen aan een bestekpost.

Er opent een scherm, via dit scherm kun je de posten of hoofdstukken aanvinken die bij dat materiaal soort horen:

 

 

Geef daarna per post aan wat het productbedrag is:

 

 

Administratie voeren

Als alles klopt kun je met je administratie beginnen, dit gaat op precies dezelfde manier als ‘normaal’. Het enige verschil is, dat je iedere drie termijnen de afdruk “Verrekening Risicoregeling” maakt om inzichtelijk te krijgen wat de verrekening zal zijn.

Ga hiervoor naar [Afdrukken][Verrekening risicoregeling].

 

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.

Staat van afrekening

Aan het einde van het werk wordt de balans opgemaakt, wat is er allemaal verwerkt, wat niet en wat is al het extra werk geweest. Dit overzicht kun je genereren door middel van de staat van afrekening.

De Staat van Afrekening heeft een vaste structuur. De eerste pagina’s tonen het overzicht van alle posten waarop meer- en minderwerk heeft plaatsgevonden. Posten die voor 100% zijn verwerkt worden dus niet getoond.  Bij het afdrukken kun je kiezen om de verrekenbare posten, de niet-verrekenbare posten en de vervallen posten op te splitsen zodat er een duidelijk overzicht ontstaat.

Hierna volgt er een overzicht van alle extra declaraties, bestekwijzigingen en inhoudingen en bijbetalingen. De eindtotalen van deze pagina’s worden getoond op het blad met de titel ‘Eindbedrag’. De pagina ‘Eindbedrag’ maakt de balans op van het werk. Op deze pagina worden alle bedragen samengevat en gesommeerd ten opzichte van de aanneemsom. Op basis van deze opsomming wordt de eindbetaling vastgesteld.

 Rekenvoorbeeld:

  • Vier bestekposten met een hoeveelheidsresultaatsverplichting van 100 st.
  • Twee zijn verrekenbaar en twee niet verrekenbaar
  • De inschrijfprijs is € 1,00 per stuk
  • W&R is 10%, verder zijn er geen staartposten ingevuld.
  • Er wordt steeds niets op verwerkt of dubbel verwerkt.
  • De aanneemsom is € 440,00 .
  • Er is 1 termijnstaat definitief verklaard.

Op de termijnstaat:

Voorbeeld termijnstaat voor staat van afrekening

Het overzicht van termijn 1 ziet er zo uit:

Overzicht termijnstaat voor staat van afrekening.

Nu gaan we naar de Staat van Afrekening. Eerst zien we het blad met het meer- en minderwerk:

Overzicht meer en minderwerk staat van afrekening

Daarna gaan we door naar de pagina ‘Eindbedrag’, deze heeft altijd dezelfde opbouw:

Eindbedrag staat van afrekening

Aanneemsom
Dit is de aanneemsom van de inschrijving.

Meerwerk verrekenbare posten
Dit is het totaal van al het meerwerk op verrekenbare posten (ook wat al afgerekend is in de termijnen). Dus al het meerwerk afgerekend tegen (herziene) verrekenprijs.

Rekenvoorbeeld:
Op de bestekpost 100020 is een dubbele hoeveelheid verwerkt, namelijk 200 st i.p.v. 100.
De 100 st worden afgerekende tegen de verrekenprijs dus 100 x € 1,10 = € 110,00.
Dit bedrag is betaald in termijn 1.

Minderwerk verrekenbare posten
Dit is het totaal van alle minderwerk op verrekenbare posten, het minderwerk weet je pas aan het einde van het werk. Al het minderwerk wordt ook afgerekend tegen de (herziene) verrekenprijs.

Rekenvoorbeeld:
Op post 100010 is niets verwerkt. De -100 st worden afgerekend tegen de verrekenprijs, dus -100 x € 1,10 = € -110,00.

Meerwerk niet verrekenbare posten
Dit is het totaal van al het meerwerk op de niet-verrekenbare posten, met een marge van 10%. Het meerwerk gaat tegen de (herziene)verrekenprijs en gebeurd in principe in de termijn waarin het meerwerk heeft plaats gevonden.

Rekenvoorbeeld:
Op de bestekpost 100040 is een dubbele hoeveelheid verwerkt (200 st). Van de 100 st extra wordt eerst 10% afgehaald, dus 90 st.  De 90 st meerwerk zijn afgerekend voor de verrekenprijs dus 90 x € 1,10 = € 99,00 meerwerk.

Minderwerk niet verrekenbare posten
Dit is het totaal van al het minderwerk op de niet-verrekenbare posten, met een marge van 10%. Het totaal minderwerk is pas duidelijk op de Staat van Afrekening.  Het minderwerk gaat tegen de (herziene)verrekenprijs.

Rekenvoorbeeld
Van post 100030 is niets verwerkt. Het minderwerk is dus 100 st, maar omdat het een niet verrekenbare post is gaat er 10% marge van af. Dus -90 x € 1,10 = € -99,00

Bestekwijzigingen
Opsomming van alle bestekswijzigingen die in het werk hebben plaatsgevonden.

Extra declaraties
Opsomming van alle declaraties die zijn ingevoerd.

Totaal telling meer en minderwerk
Al het meer- en minderwerk wordt nu van elkaar afgehaald. Mocht hier een negatief bedrag uitkomen, dan geldt de 10% minderwerkregeling.

Minderwerk 10% regel
Indien de som van alle voorgaande regels een negatief getal oplevert (oftewel het minderwerk is groter dan het meerwerk), dan wordt over de waarde 10% berekend en meegeteld in de optelling. Het restant wordt van de aanneemsom afgehaald.

Inhoudingen en bijbetalingen
Inhoudingen en bijbetalingen worden niet gezien als minderwerk, maar echt als een boete, of juist een bonus. Dit wordt daarom nu pas verrekend.

Totaal termijnen
Alles wat al betaald is in de termijnen, wordt nu ook van de aanneemsom afgetrokken.

Te declareren
Het bedrag wat hier komt te staan is het bedrag wat de aannemer nog mag factureren. Staat hier een negatief bedrag, dan moet de aannemer geld terugbetalen aan de opdrachtgever.

Eindbedrag staat van afrekening

Rekenvoorbeeld
In dit geval krijgt de aannemer nog € 11,00.
Dit zit vooral in de verrekening van het minderwerk van de N-posten. De N-post wordt ‘maar’ 90% tegen de verrekenprijs  afgerekend en de originele inschrijfprijs lag wat hoger. Daarom blijft er na het aftrekken van de reeds uitbetaalde termijnen nog een bedrag van € 11,00 over ten opzichte van de aanneemsom.

Andere belangrijke dingen om te weten:

  • EUR-posten worden altijd 100% volgeboekt op de Staat van Afrekening door CIVIEL, ook als je zelf niets hebt ingevoerd.
  • Uitvoeringskosten worden altijd 100% uit betaald, ook als de helft van het werk niet is doorgegaan.

Veelgestelde vragen

Probeer je een RSX te maken maar krijg je een melding dat dit niet lukt?
Laat CIVIEL 9 je bestand controleren met [Inhoud] [Bestek controleren] en pas zo nodig je bestand hier op aan.
Hoe pas ik de lengte van een termijn aan?
Ga naar het tabblad [Termijnen] en je ziet een overzicht van al je termijnen. Pas de datum aan door naar het veld [T/m] te gaan en een nieuwe einddatum te kiezen.